بیماری لثه؛ تشخیص، علائم، درمان و پشیگیری از آن

بیماری های لثه از شایع ترین بیماری های دهان است که بر اساس آمارهای موجود 80 درصد افراد به آن مبتلا هستند، که البته غالبا خودشان از این موضوع آگاهی ندارند. اطلاعات به دست آمده از منابع اروپایی نشانگر آن است که حدود 50 درصد افراد دارای دندان که در گروه سنی 50 الی 65 قراردارند، مبتلا به بیماری پریودنتال پیشرفته می باشند.

خصوصیات لثه سالم

لثه سالم به رنگ صورتی می باشد و محکم به طوق دندان چسبیده است. خونریزی، تورم و چرک ندارد. البته باید درنظر داشت که رنگ لثه تا حدودی با رنگ پوست افراد می تواند هم خونی داشته باشد.

علائم لثه بیمار

از مهم ترین علائم بیماری های لثه می توان به قرمزی و تورم لثه، خونریزی، بوی بد، ایجاد فاصله بین دندان ها، لق شدن یک یا چند دندان، جدا شدن لثه از دندان، تحلیل و عقب نشینی لثه، خارش لثه ها و دردی که به صورت مبهم ظاهر می شود، اشاره نمود.

در حسن مسواک زدن و نیز استفاده از نخ دندان نیز، لثه نباید خونریزی داشته باشد. اگر لثه ها خونریزی دارند؛ حتی اگر این خونریزی گاه به گاه باشد یا مثلا هنگام گاز زدن سیب خون ریزی داشته باشند، نشانه بیماری لثه است. اگر این بیماری درمان نشود، استخوان زیرین را گرفتار نموده باعث لقی، جابه جایی و نهایتا از دست رفتن دندان ها می شود.

علل بیماری های لثه

باید اشاره کرد که در دوران حاملگی لثه ها متورم هستند که این تورم، رابطه ای با بیماری لثه ندارد. هم چنین مصرف بعضی داروها مثل دارو های ضدصرع باعث تورم و التهاب می شوند. بیماری های لثه می توانند روی سایر اعضای بدن مثل قلب، کلیه و … اثرات مخربی داشته باشند؛ که گاهی غیر قابل درمان است.

درمان لثه

آموزش بیمار و تشویق وی به رعایت اصول بهداشت دهان و دندان، اولین گام و مهم ترین اصل در درمان است که باید از سوی پرستاران دندانپزشکی جدی تلقی شود. در صورت عدم رفع بیماری لثه، جرمگیری و سایر اقدامات لازم توسط دندانپزشک صورت خواهد گرفت.

باید به افراد گوشزد کرد که در دوران نوجوانی و جوانی احتمال پوسیدگی دندانی، بیشتر از بیماری های لثه است و با افزایش سن ابتلا به بیماری لثه بیشتر خواهد شد. برخلاف تصور عموم، جرمگیری ضرری برای مینای دندان ندارد و حساسیت دندان بعد از جرمگیری با رعایت دقیق اصول بهداشتی و یا استفاده از خمیر دندان های خاص پس از 10 الی 15 روز از میان می رود. ضمنا لقی دندان بعد از جرمگیری به علت حذف جرم اطراف دندان است نه عمل جرمگیری.

ماساژ لثه

ماساژ لثه به علت تحریک عروق لثه، ضمن دادن قوام به لثه ها، در خوش رنگی و بهبود بیماری لثه موثر می باشد.

راه های ماساژ لثه

ماساژ به وسیله انگشت اشاره از قسمت وستیبول به طرف لبه لثه و یا با مسواک به آرامی و ملایمت انجام می شود.